متخصص بازاریابی محتوایی کیست و باید چه مهارت‌هایی داشته باشد؟
۱۴۰۰/۰۶/۱۵ تاریخ انتشار

بازاریابی محتوایی چیست؟

بازاریابی محتوایی یک رویکرد بازاریابی است که شامل ساخت محتوای جذاب و مشارکتی می‌شود که هدفش تبدیل خریداران به مشتریان کسب‌وکار است. با این تعریف به سراغ نکاتی می‌رویم که کمک می‌کنند محتوای نابی را تولید کنید. 

مختصرنویسی کنید

خواندن و درک جملات طولانی دشوار است. بنابراین پیشنهاد می‌کنم از ترکیب بلند و کوتاه به موازات یکدیگر استفاده کنید. با این‌حال جملات شما نباید بیش از اندازه طولانی باشند. ایده‌آل‌ترین حالت این است که یک جمله بیشتر از یک خط نشود و هر پاراگراف کمتر از چهار جمله داشته باشد. البته می‌توانید از یک پاراگراف تک جمله‌ای نیز استفاده کنید. در زمان نوشتن متنی که قرار است در بازاریابی محتوایی استفاده شود، به فضای زیاد میان پاراگراف‌ها دقت کنید و ترجیحا از شماره‌گذاری برای تفکیک پاراگرا‌ف‌ها از یکدیگر استفاده کنید. 

آدرس‌دهی به مشکلات در محتوای بازاریابی

خوانندگان و مشتریان بالقوه کسب‌وکار شما به دنبال محتوای آنلاین هستند که راه‌حلی برای مشکل آن‌ها ارائه کند. هنگام آماده‌سازی تقویم بازاریابی محتوایی، بهتر است فهرستی از مشکلات رایج مردم را پیدا کنید و برای آن‌ها راه‌حلی ارائه کنید. بنابراین بهتر است در گام اول مشتریان هدف خود را شناسایی کنید تا بتوانید محتوای معناداری برای آن‌ها آماده کنید. به‌طور مثال، اگر کسب‌وکار شما در زمینه ارائه خدمات آموزشی در حوزه فناوری‌اطلاعات متمرکز است، محتوایی که منتشر می‌کنید باید متناسب با فعالیت‌هایی باشد که به شکل آنلاین یا حضوری انجام می‌دهید. گزارش موسسه بازاریابی محتوا CMI نشان می‌دهد 62٪ بازاریابان با تمرکز بر پرسونای (شخصیت) خریدار فرآیند بازاریابی محتوایی را انجام می‌دهند. 

محاسبه هزینه انتشار محتوا

هنگامی که محتوایی آماده می‌کنید، هدف تنها انتشار مطلب نیست. شما مطلب را منتشر می‌کنید تا نگاه‌ها و توجه بازار را به نام برند تجاری خود معطوف کنید. برای این منظور از ابزارها و کانال‌های مختلفی برای توزیع محتوا استفاده می‌کنید. به‌طور معمول بخش عمده‌ای از این ابزارها رایگان نیستند. بهترین فرمولی که در اختیار دارید فرمول محاسبه هزینه به ازای هر کلیک (CPC) سرنام Cost Per Click است که هزینه تولید محتوا از طریق کانال‌های مختلف نظیر شبکه‌های اجتماعی یا سایر وب‌سایت‌ها را نشان می‌دهد. 

به‌کارگیری ایده‌های ناب وبلاگی 

برای حفظ زمان‌بندی تعیین شده در ارتباط با استراتژی بازاریابی محتوایی باید بر مبنای خط‌مشی مشخص مبتنی بر ایده‌های وبلاگی کار کنید، زیرا به دنبال آن هستید تا محتوایی را به‌طور مرتب تولید کنید. بزرگ‌ترین مشکلی که در زمان نوشتن محتوای وبلاگی با آن روبرو هستید، این است که به درستی نمی‌دانید باید چه محتوایی برای مخاطبان تولید کنید. بنابراین باید از ابزارهایی که کمک می‌کنند پست‌های وبلاگی کارآمدی را برای مخاطبان خود بنویسید استفاده کنید. در ادامه با چند مورد از این ابزارها آشنا می‌شویم.

  • Hubspot Blog Ideas Generator: سایت Hubspot blog Ideas از جمله ابزارهای کارآمد در این زمینه است. زمانی که وارد وب‌سایت فوق شدید اسمی که قرار است به عنوان کلیدواژه از آن استفاده کنید را درون فیلد مربوطه وارد کنید. البته این امکان فراهم است تا بیش از یک اسم را وارد کنید. در ادامه سایت عناوین  جالب به شما ارائه می‌دهد که کلیدواژه وارد شده در آن قرار دارد و حتا می‌توانید محتوایی بر مبنای عنوان ارائه شده آماده کنید. 
  • Quora Search: شما می‌توانید از وب‌سایت Quora برای جست‌وجوی موضوعات مورد بحث مشتریان احتمالی کسب‌وکار خود استفاده کنید. یک جست‌وجوی ساده باید شامل کلمات کلیدی بازار هدف باشد.
  • Portent’s Content Idea Generator: Portent’s Content Idea Generator  یکی دیگر از سایت‌های کارآمد در این زمینه است. زمانی‌که به سایت فوق وارد شدید، در کادر جست‌وجو، کلیدواژه‌های موردنظر برای استفاده در عنوان پست وبلاگی را وارد کنید.
  • بر هوش مصنوعی اجازه می‌دهد آخرین روندهای مرتبط با صنعتی که در آن مشغول به کار هستید را دریافت کنید و بر مبنای اطلاعات وارد شده محتوایی ناب برای بازار هدف ایجاد کنید. 
  • UberSuggest: ابزار UberSuggest اجازه می‌دهد در مورد کلیدواژه‌ها یا محتوای موثر در صنعت خود تحقیق دقیقی انجام دهید. شما می‌توانید از ابزار مذکور برای تولید ایده‌های وبلاگی یا جست‌وجوی محتوایی که حاوی کلیدواژه‌های مدنظرتان است استفاده کنید. اطلاعات ارائه شده توسط ابزار فوق را می‌توان برای رسیدن به رتبه‌های بهتری در صفحه نتایج موتورهای‌ جست‌وجو به کار گرفت. 
  • Google Keyword Planner: اگر از قبل بازار هدف خود را می‌شناسید و یک پرسونای دقیق برای مشتریان کسب‌وکار خود ترسیم کرده‌اید، Google Keyword Planner به شما در پیدا کردن کلیدواژه‌هایی که باید در بازار هدف و به منظور بازاریابی آنلاین استفاده شود کمک می‌کند. با استفاده از کلیدواژه‌های ارائه شده توسط این ابزار، می‌توانید محتوای غنی تولید کنید و برای پاسخ‌گویی به مشکلات مردم ایده‌های بالقوه را به بالفعل تبدیل کنید. 
  • Headline Generator: Headline Generator اجازه می‌دهد به سادگی کلیدواژه‌های موردنظرتان را در کادر جست‌وجو تایپ کرده و عنوان‌های جذابی را دریافت کنید. زمانی که کلید واژه را در کادر جست‌وجو وارد کنید و کلید اینتر را فشار دهید، عناوین جالبی را مشاهده می‌کنید که امکان نوشتن مقالات جذاب در ارتباط با آن‌ها وجود دارد. 

مطالعه محتوای بازاریابی

هرچه بیشتر مطالعه کنید قادر هستید در ارتباط با موقعیت بازاری که روی آن متمرکز هستید و جایگاه آن نزد مردم اطلاعات مفیدتری کسب می‌کنید. بهتر است مطالب آفلاین و آنلاین را مطالعه کنید. این‌کار به شما کمک می‌کند در مورد خوانندگان خود اطلاعات بیشتری جمع‌آوری کنید و ایده‌های نابی که موردپسند مخاطبان است را آماده کنید. 

از تصاویر و اسنپ‌شات‌ها استفاده کنید

عکس‌های درون متن و جلوه‌های ویژه بصری به خوانندگان کمک می‌کند تا محتوای شما را به راحتی درک و از آن استفاده کنند. بنابراین در زمان آما‌ده‌سازی محتوا آن‌ها را درگیر کنید تا خوانندگان‌تان علاقه‌مند شوند مطلبی که آماده کرده‌اید را تا انتها مطالعه کنند. علاوه بر این، برای تایید اعتبار اطلاعاتی که ارائه می‌کنید از آمارها و داده‌های معتبر استفاده کنید. 

یک عنوان جذاب را بنویسید

اینترنت مملو از مقاله‌های مختلفی است که برخی از آن‌ها هیچ‌گونه سودی برای کاربران ندارند. برای آن‌که مخاطب شما در میان این هجمه سنگین از مطالب بتواند مطلبی که نوشته‌اید را پیدا و به آن دقت کند باید محتوایی برای او آماده کنید که شایسته وقتی باشد که برای مطالعه آن صرف می‌کند. بنابراین بهتر است در عنوان مقاله از هیچ‌گونه تلاشی مضایقه نکنید. این همان نکته‌ای است که باعث ترغیب مشتریان بالقوه می‌شود که روی محتوا کلیک کنند و با خود بگویند: «هوم. . . من باید این مقاله را بررسی کنم ارزش خواندن را دارد.» برای نگارش یک عنوان خوب باید به نکات زیر دقت کنید:

دعوت به عمل (Call-To-Action)

این ترفند مخاطبان را ترغیب می‌کند تا به سرعت مقاله شما را مطالعه کنند. مطالبی که عناوینی نظیر "‌همین الان کلیک کنید" ‌دارند توجه مخاطبان را به خود جلب می‌کنند، زیرا مخاطبان تمایل دارند تا بدانند که مقاله قرار است چه توصیه جالبی به آن‌ها ارائه کند. تجربه نشان داده که به‌کارگیری اعداد در عناوین اثرگذاری زیادی روی مخاطب دارند. به‌طور مثال، "5 روش باورنکردنی برای کسب درآمد آنلاین از خانه" ‌از عناوینی است که حس کنجکاوی مخاطبان را بر می‌انگیزد. 

Link-building

وقتی صاحبان مشاغل و نویسندگان دیگر محتوای وب‌سایت شما را پیدا می‌کنند، ممکن است به محتوای شما لینک بدهند. محتوای عالی به شما می‌کند تا تکنیک بک‌لینک را به بهترین شکل پیاده‌سازی کنید و به این شکل بازدیدکننده بیشتری را به وب‌سایت جذب کنید. شما می‌توانید از ابزارهای آنلاین برای تجزیه و تحلیل لینک‌سازی وب‌سایت خود استفاده کنید. اگر قصد دارید از تکنیک بک‌لینک استفاده کنید، اطمینان حاصل کنید به وبلاگ‌های با کیفیت بالا در صنعت خود لینک می‌دهید. پیشنهاد می‌کنم برای اطلاع بیشتر در ارتباط با ابزارهای آنلاینی که در ارتباط با تحلیل بک‌لینک‌ها در دسترس قرار دارند به آدرس https://backlinko.com/link-building-tools مراجعه کنید. 

مطالب ماندگار بنویسید 

محتوایی بنویسید که در آینده نزدیک منسوخ نشود. علاوه بر این، با پیشرفت‌های مداوم در حوزه فناوری و محتوا، پست‌های خود را به‌روز کنید تا خوانندگان بتوانند با جدیدترین روندهای روز بازار آشنا شوند. با این حال، برخی مطالب، نظیر تحلیل‌های گذری نوسانات بازار یا پیشنهادهایی که مرتبط با تعطیلات هستند به سرعت قدیمی می‌شوند. بنابراین باید راهی پیدا کنید تا محتوایی که آماده کرده‌اید را با گذشت زمان ویرایش و همسو با تحولات روز کنید. مشتریان همیشه در جست‌وجوی اطلاعاتی هستند که مشکلات آن‌ها را برطرف کند. اطلاعات خوب ارزشمند و قابل اعتماد هستند. این مدل محتوا در نتایج اولیه موتور‌های جست‌وجو ظاهر می‌شوند و در شبکه‌های اجتماعی لایک‌، اشتراک و نظر بیشتری دریافت می‌کنند. محتوا باید با برند تجاری هماهنگ باشد. 

فهرست‌ها را محدود کنید

آیا یک نوع مقاله دنباله‌دار و فهرست شده را نگارش می‌کنید؟ اگر پاسخ مثبت است باید بدانید که خوانندگان این مدل مطالب پس از مشاهده یک قالب مشخص به سرعت خسته می‌شوند. ضروری است که انواع مختلفی از عناوین و محتوای منحصر به فرد بنویسید. بنابراین بهتر است از مطالب ترکیبی استفاده کنید. آیا می‌خواهید درباره مراحل تولید یک محصول اطلاعاتی در اختیار مشتریان قرار دهید؟ بهتر است به فکر خلق محتوای تاثیرگذاری باشید که باعث جلب اعتماد مشتریان می‌شود و اطلاعات مفیدی در مورد کسب‌وکار شما ارائه کند. محتوایی که نرخ فروش و تبدیل را افزایش دهد.

اشتراک‌گذاری

محتوای با کیفیت نرخ اشتراک‌گذاری بیشتری از طرف خوانندگان کسب می‌کند. مشتریان و خوانندگان محتوای با ارزش را در شبکه‌های اجتماعی به‌اشتراک می‌گذارند، البته به شرطی که محتوا کیفیت بالایی داشته باشد و به آن‌ها در حل مشکلات کمک کرده باشد. محتوای با کیفیت بالا باعث بهتر دیده شدن یک برند می‌شود و ترافیک خوبی را به وب‌سایت شرکت هدایت می‌کند. علاوه بر این، محتوای با کیفیت باعث جلب اعتماد مشتریان می‌شود. ابزارهای مختلفی برای بررسی وضعیت به‌اشتراک‌گذاری محتوا در شبکه‌های اجتماعی در دسترس است که SEMrush یکی از آن‌ها است. سمراش (SEMRush) از ابزارهای محبوب نزد کارشناسان سئو است که برای جست‌وجو، انتخاب کلیدواژه‌ها، تحلیل رقبا و بهینه‌سازی کمپین‌های مبتنی بر تبلیغات گوگل از آن استفاده می‌شود. داشبوردی که ابزار فوق ارائه می‌کند اطلاعات تحلیل کاملی در ارتباط با سایت و جزییات مربوط به آن‌را در قالب اسنپ‌شات ارائه می‌کند. علاوه بر این ابزارک‌هایی در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا اطلاعاتی متناسب با نیاز کاری را مشاهده کنند. برای بهره‌مندی از ابزار فوق ابتدا باید در سایت ثبت نام کرده و یک حساب کاربری باز کنید. برای اطلاعات بیشتر در خصوص ابزار فوق به آدرس https://www.semrush.com/features/ مراجعه کنید. 

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.5 - رای: 1)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg